En blogg om smått och stort, ditten och datten och allt därimellan.

Vecka 37

Foto, Graviditet ❤️ babygirl, bebis, gravid, graviditet, junibebis, vecka 37 Permalink0
Bebis:

Nu väger fostret ungefär 3 kilogram och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig mycket mellan olika barn.

Fostret tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Lungorna är de sista organen som mognar.

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu och då brukar barnmorskan säga att huvudet har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån.


Mamma:

Det kan hända att du har rikligare flytningar nu. Det är bra att kontrollera att det inte är fostervatten som sipprar ut - rådfråga din barnmorska. Hål i fosterhinnorna är en infektionsrisk för både dig och barnet. Livmodern har sjunkit ned lite nu, och det känns förmodligen lättare att andas. I gengäld måste du kanske gå och kissa oftare eftersom trycket mot urinblåsan ökar. Prata igenom den kommande förlossningen med din partner. Vilka tankar, förhoppningar och känslor har ni? Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses helt normalt i tid. Och för dig som väntar tvillingar är det förmodligen redan dags. Se till att du vet var din partner befinner sig så att ni lätt kan få kontakt. 





Mina tankar:

Nu har jag som sagt bara tre arbetsdagar kvar, även om jag kommer sakna världens bästa arbetslag så ska jag faktiskt erkänna att lite nedräkning har jag faktiskt.

Inte bara tills liten kommer men även att kunna vila oavkortat.

Då jag har en väldigt aktivt jobb där man står upp hela dagarna så tar det en del på kroppen.

Men det har gått otroligt bra, jag känner att det var ett bra beslut att jobba dess extra två veckor. Annars hade tiden hemma känts så lång.

Nu ver man ju inte, Jag kanske går över två veckor och hinner bli galen av rastlöshet ändå. Men det tar vi då, haha!

Jag mår fortfarande oförskämt bra, känner mig stark och harmonisk i kropp och själ.

Jag promenerar ett par km om dagen, det går allt mer långsamt men det är så skönt att få reka till kroppen lite.

Yogan som tidigare har varit 2-3 ggr i veckan är nu nere på 1-2, men det som blir av, blir av så att säga.

Annars så slappas det mycket på vår nersida sim vi nu fått till helt otroligt fin, lite blommor nu bara så är den kanon!


Då vår barnmorska är sjukskriven sedan ett par veckor tillbaka så har vi ännu inte hunnit med någon föräldragrupp, men idag har vi ett första möte.

Jag är lite nervös, men det går säkert superbra!

Till top