En blogg om smått och stort, ditten och datten och allt därimellan.

Blueberrycake

Food ♥, I ❤ it baka, blåbär, blåbärstårta, cake, prinsesstårta, tårta Permalink1
I torsdags så fyllde ju N år, men då jag jobbade till 19 så firade vi honom på fredagen istället tillsammans med familjen.
Han brukar få välja varje år både fika och mat på sin födelsedag, tårtan i i princip varje år prinsesstårta få han varken tycker om varesig grädde eller maräng.
Så då får man variera tårtorna litegrann istället.
Jag gjorde två stycken iår en chokladbaserad och en blåbär/banan.

Började med att stryka ut en lager lågsockrad, ekologisk blåbärssylt på bottnen, sedan ett läser vaniljkräm direkt på.

Nästa lager, lite mer vaniljkräm och massor av skivade bananer.

För att få en krämig tårta brukar jag använda både vaniljkräm och grädde runt om, inte bara att den blir saftigare utan det är också lättare att få marsipanen att lägga sig snyggt och jämnt runt om.

Snittade en stjärna i marsipanlicket innan jag la på den, kapade till sidor och lite spritsas grädde i öppningen.
På med massor av blåbär!







#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Super mumsigt :D

Svar: Den blev supergod, en klar favorit bland alla jag gjort :)
Anna Pettersson

Till top