En blogg om smått och stort, ditten och datten och allt därimellan.

Vecka 30

Graviditet ❤️ 2015, babygirl, babynest, by Elina, gravid, graviditet, junibebis, pregnant, vecka 30 Permalink0
Idag går vi in i vecka 30, som alltid känns det som att veckan gått alldeles för fort!
Vi längtar efter dig lilla pyret, men tiden får gärna lugna ner sig lite.
Det finns ju lite mer man vill hinna med innan du kommer, ordna till i ditt rum osv.

Bebis:

Nu växer fostret mycket, och kommer att öka med ungefär 200 gram i veckan fram till förlossningen. Just nu kan fostret väga runt 1,4 kilo. Det är omkring 41 centimeter långt, men från och med nu kan det skilja mycket i vikt mellan olika foster eftersom föräldrarnas gener påverkar att vissa barn blir större och andra mindre. Moderkakans storlek och funktion spelar också roll.

Fostret har så gott om plats att det kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver det lägga sig tillrätta med huvudet nedåt.

Mamma

Nu har tre fjärdedelar av din graviditet gått, bara tio veckor kvar! Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sådant som du gissar att du inte hinner sedan – gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören.

Idag fick vi hem vårt fantastiska babynest ifrån By Elina, otroligt vackert!
@byelina på instagram

Mina tankar:
Nu har vi alla stora saker klar, rummet är nästan klart och nu känns det som om man kan slappna av även om det fortfarande finns saker kvar att göra.
Yogan går bra även om jag känner att jag bli otympligare ju längre tiden går men det känns ändå skönt att göra den.

Sammandragningarna är fortfarande ganska täta så imorgon blir det ett extra UL för att se så jag inte öppnat mig.
Därifrån får vi sedan gå vidare med ev medicin eller sjukskrivning.
Men jag skulle ljuga om jag sa att dom var smärtfria, men allt är värt för detta lilla pyre.
Önskar bara att det ville hålla sig lugnt så du får stanna i magen så länge som möjligt. Vill ju att du är färdigbakad och klar när det är dags för dig att komma ut.

Till top