En blogg om smått och stort, ditten och datten och allt därimellan.

Smått euforisk

Villageroad Permalink0
Vi har bott ca en månad i vårt radhus nu, rättare sagt imorgon är det en månad. Jag kan inte förklara med ord för att ni bäst ska kunna förstå friheten med något helt eget.
Jag har mest bott i bostadsrätter som även det är något eget, men det är inte samma sak. Inte för fem öre.

Vi har kikat på både hus och radhus, men av speciella hälsosjäl så kände vi att vi inte skulle kunna ha ett fristående hus då det blir för mycket jobb.
Det här känns mer lagomt, vi har ändå tre uteplatser för att vara ett litet radhus. Eller litet och litet, det känns ganska stort.
Vi har en uteplats på ovansidan, en balkong ifrån vardagsrummet och på nersidan har vi ett stort trädäck. Alldeles perfekt och otroligt varmt.
Värmen har vi verkligen kännt av dessa sista dagar, det finns inte tillstymmelse till minsta lilla bris där nere. Åtminstone inte med dom vindar som blåst underförgående vecka, vem vet den nya istiden kanske kommer framåt här.

Jag är uppvuxen på landet, mina föräldrar har en fantatisk gård ca 1,5 mil utanför Härnösand. Eget potatisland, eget jordgubbsland, rhododendron buskar och rabatter, vinbärsbuskar och blåbär- och hallonbuskar strax efter garaget. En idyll helt enkelt!
Men ni ska inte tro för den delen att jag är minsta kunnig på blommor och sånt, nejnej. Jag tror på förnyelse, byta blommer varannan månad är min melodi.
Jag menar, man sk väl förkorta lidandet, eller hur?

Jag satt på balkongen och käkade frukost tidigare, jättemysigt och varmt. Jag kikar ner mellan staketribborna och ser rabatten..
RABATTEN.. varför den galna, euforiska känsla över lite jord och gröna blad??
Jag menar förmodligen något jag kommer att ha ihjäl ganska fort, men jag menar en rabatt.
Jag har 3 rabatter, med massor av blommor. Visserligen har inga blommor visat sig än, men bladen syns så dom kommer att komma.

Jag har lyckats lista ut tre stycken sorter, tulpaner, pioner och en rhododendronbuske.


Mina frågor är nu, vilken färg är alla blommorna, kommer dom överleva. Finns det något mer spännande under snön?

Forts. följer... dundunduuuuuuuun...

Till top